• Familieterapi

  • Hvorfor familieterapi?

    Det er vigtigt, at alle personer omkring en elev på Esrum Kost- & Friskole støtter op om elevens udvikling og trivsel.

    Som alle familier rammes også vores elever og deres familier af udfordringer og problemer, som – hvis der ikke tages hånd om dem – kan have indvirkning både på elevens skolegang og trivsel her og nu og for den livsduelighed, vi gerne skulle sende den unge videre ud i livet med.

    Det kan være særlige hændelser, der gør udslaget. Det kan være konflikter og udfordringer, der har levet hos dem i flere år, som de gerne vil arbejde med eller måske have helt ud af deres liv. Hvis en familie har kæmpet med problemerne i lang tid, kan den være ramt af opgivenhed, udmattelse og fornemmelsen af ”ikke at kunne holde det ud mere”.  Situationen kan komme til at skygge for de værdier og intentioner, familien normalt lever efter. Problemerne har det også med at flytte ind i skoletiden - og ind i menneskene.

    Temaerne kan være mange: Et skadeligt forbrug af rusmidler, skoleværing, diagnoser, skilsmisse, angst, vold, magt, sundhed og /eller skolehjemsamarbejdet. Det kan også være selve anbringelsen eller en ny diagnose der – selvom de på den ene siden opleves som hjælpsomme – på den anden kan udløse en svær følelse af at være anderledes og skille sig ud.

    Derfor kan det for en stund – kortere eller længere – være hjælpsomt for familierne at få tilbudt familieterapi. 

    Familieterapiteamet på Esrum Kost- & Friskole tilbyder efter aftale med visiterende kommune samtaleterapi til kostelever og deres familier med udgangspunkt i en systemisk/narrativ tilgang.

  • Hvad består familieterapien af?

    Terapien består i samtaler. Et typisk samtaleforløb vil bestå af en samtale med forældrene hver eller hver anden uge og en ugentlig samtale med eleven alene – ofte kombineret med samtaler med hele familien. Typisk vil forløbet være intensivt i starten med hyppige samtaler, der varer 1½ - 2 timer. Dette for at få beskrevet problemerne så fyldigt som muligt, så de står klarere for familien og terapeuten. Herefter aftales, hvordan forløbet kan planlægges. Når et samtaleforløb er i gang, kan det vise sig hjælpsomt at inddrage flere betydningsfulde mennesker som bevidnere enten i samtaler eller i egentlige bevidningsceremonier. Det kan være andre forældre, bedsteforældre, kontaktpersoner, lærere, venner eller familie.

    Samtaleterapien kan indeholde terapeutisk brevskrivning.  

    I samtalen tages der altid udgangspunkt i det eleven/familien er optaget og ramt af, ofte med afsæt i konkrete oplevelser, problemer og hændelser i deres liv. Der vil være fokus på intentioner, færdigheder og værdier. Narrativ samtalepraksis er optaget af elevens og familiens hidtidige identitetskonklusioner med afsæt i de fortællinger, de indtil videre har haft til rådighed. Formålet er at få øje på sprækker og mulige nye identitetskonklusioner, fortællinger, færdigheder og handlinger. I samtalerne sættes fokus på det, som eleven og familierne allerede ved, vil og kan, med henblik på at udvikle og skærpe blikket på det, der endnu ikke er blevet set og italesat.

    At familiesamtalerne foregår i skolens regi kan tilføre dem en særlig kvalitet, fordi vi sammen kan tage afsæt i hændelser, temaer og oplevelser fra skolen og i den relation, vi som ansatte på skolen allerede har til forældrene. Dette muliggør, at eleven og deres familier, kan opnå en fornemmelse af nærhed og af at blive set, hørt og forstået i de udfordringer og problemer, de oplever sig ramt af.

    Samtalerne kan foregå på kostskolen eller i forældrenes hjem. Det giver os en mulighed for at se familierne i forskellige kontekster og kan være en hjælp til, at familierne bedre kan overskue et samtaleforløb.  

  • Teamets faglige tilgang

    Esrum Kost- & Friskoles to familieterapeuter tager afsæt i en systemisk/narrativ tilgang. Eleven er en del af familien som system og kultur. Problemet er problemet. Mennesker er ikke deres problem. Derfor har vi et særligt blik for eksternalisering og for, at problemer har det med at få magt i særlige situationer og miste kraft ved andre lejligheder.

    I denne forståelse er alle i familien en del af problemet og derfor også en del af løsningen.

    Mange af vores elever bøvler med forskellige små og store temaer i deres skole-, familie og ungdomsliv. Temaer, som de ofte holder for sig selv, og som de måske ikke har så meget sprog for – men som de ubevidst handler ud fra.

    Vi bestræber os på at give mulighed for, at eleverne og deres familier kan få mere sprog og flere ord for de værdier, handlinger og intentioner, som er vigtige og nødvendige for dem. Når mennesker lever tættere på deres værdier, oplever de at leve tættere på sig selv, og det kan give trænge kår for problemer.

    Vi har en særlig opmærksomhed på det fraværende men implicitte. At problemet så at sige ’kun’ er et problem, fordi nogle af elevens og/eller familiens bagvedliggende værdier er kommet i fare. Så vi vil i samtalerne ofte bestræbe os på at få værdierne trukket ud af problemernes skygge.

    Samtalerne kan indeholde både terapi, supervision, vejledning, mediation(konfliktløsning) og rådgivning.

  • Erfaringer med forløbene

    Familieterapi udretter ikke mirakler. Familieterapi kan også ind imellem af nogle forældre og elever opleves som besværligt og vanskeligt at håndtere. Men samtidig har vi efterhånden et rigtigt godt erfaringsgrundlag for at sige, at de fleste samtaleforløb skaber mere nærhed i familierne og mere ro hos eleven. Mange forældre og elever er glade for de redskaber, vi tilbyder dem. Mange familier får – i glimt – nye, positive erfaringer med at være sammen på nye måder. Vi ser elever og forældre, der slapper mere af, fordi de nu har nogen – familieterapeuten – de kan tale med om det svære. Og vi ser elever, der får en større koncentration i skolen og mere mod på livet blandt klassekammeraterne.

  • Praktisk

    Det er altid kommunen, der visiterer en familie til vores familiebehandling. Nogle gange sker det i forbindelse med indskrivningen, andre gang vil behovet først blive tydeligt efter, at eleven har gået på skolen i nogen tid. En aftale om familiebehandling kan være for en afgrænset periode eller fra statusmøde til statusmøde, alt efter behov.

    Vores erfaring er, at forløbene ofte profiterer af at starte intensivt de første ½-1 år for at komme tæt på fortællingerne om problemernes liv og intentioner. Herefter kan der gå længere tid mellem samtalerne – dog med mulighed for at skrue op og ned for timeantallet. Mange problemer har det med at dukke op igen, lige som man troede, de var lagt ned.