• Annette fortæller

  • Hun begyndte at række hånden op og være med

    Annette har som mor til to piger med forskellige udfordringer  været ude i en række skoleskift, før pigerne – på forskellige tidspunkter – kom på Esrum skole. Forældrene er ifølge Annette ”lykkelige” for, at døtrene nu trives og udvikler sig både fagligt og socialt.

    Lillesøster på 13 år startede i folkeskolen for enden af vejen, hvor familien bor. I tredje klasse flyttede forældrene hende til en større folkeskole lidt længere væk. Grunden: At hun simpelthen ikke lærte at læse. Trods forsikringer fra lærerne på den nye skole om at NU knækkede hun snart koden, var det ikke blevet bedre ved udgangen af 5. klasse.

    - Og vi vidste, at i 6. klasse ville de dynge flere fag ovenpå. Hun skulle fx have tysk. Men hun kunne ikke læse, og det var begyndt at gå ud over det sociale og hendes selvværd, siger Annette.

    Små undervisningsmiljøer gjorde indtryk

    Forældrene hørte om Esrum Friskole, og det, der gjorde indtryk, var de små undervisningsmiljøer med to lærere i hver klasse. Så datteren startede for et år siden på skolen.

    For storesøster på 15 år var det grim mobning, der udløste det første skoleskift. I 3. klasse gik hun grædende i skole hver dag. Et skift til en lilleskole var godt, men skolen lukkede. Endnu et skoleskift, til en ny folkeskole. Men nu stødte der psykisk sygdom og en masse fravær til, samtidig med at datteren nærmede sig 9. klasse og afgangsprøven. Folkeskolen formåede ikke at give forældrene troen på, at de kunne løfte opgaven, samtidig med, at UU-vejlederen rykkede for en afklaring. Så forældrene besluttede for kort tid siden at flytte storesøster over til Esrum Friskole også.

  • Utroligt hurtigt fremad

    Døtrenes udfordringer er forskellige, og det er friskolens tilgang til dem derfor også. Men der er mange fællesnævnere.  Fx synes Annette, at skolen er god til at møde eleverne fagligt, dér hvor de er, og så bygge på. Det formåede folkeskolen aldrig med lillesøsteren.

  • Datteren gik i engelsk utroligt hurtigt fra kun at mestre små ord til at kunne læse og forstå komplicerede tekster.  I matematik var hun på 2. klasses niveau, da hun startede. Nu er hun stort set på niveau med sine klassekammerater i 7. klasse. Hun er blevet ”væsentligt bedre” til læsning, selv om læsning fortsat er svært for hende.

  • Sammenhold, der siger spar to

    Skolen er også fantastisk til at modvirke elevernes følelse af at være anderledes end andre børn og unge.

    - De gør meget ud af, at man ikke er anderledes, bare fordi man ikke kan læse og regne. Skolen formår at rumme så mange forskellige elever med så mange forskellige udfordringer, fagligt og socialt. Og samtidig er der et sammenhold, der siger spar to, siger Annette.

    Mobning var tidligere et stort problem for storesøster. På Esrum Friskole er der ifølge Annette ikke mobning, og storesøster går i skole hver dag uden at klage. Lillesøster, der tidligere altid havde hjemve på skoleture, var med på den årlige skitur og havde aldrig oplevet noget bedre. Hun roser også den årlige læselejr for dem, der har ekstra brug for det.